Vyhledej
Zvičina > Sport > ZIMNÍ PŘÍLOHA > lyže a sněžnice

Mažeme běžky, tedy jedeme

Redakce, Kateřina Sekyrková / 18.12.2002
"Nelze vždy namazat lyže ideálně, nanejvýš optimálně. Ani velké chytré příručky vám nepomůžou namazat dobře. Když však budete dodržovat určité zásady, pojede se vám určitě lépe", začal náš rozhovor jeden ze servismanů "J 50" Ing. Martin Novotný.

Koupím si lyže a slíbím si, že o tyhle se už budu starat. Co taková prvotní péče obnáší?
Napuštění voskem, tzv. gliderování. Nejde o nic jiného než o zažehlení červeného nebo základového vosku, popřípadě technického parafínu na skluznici, u lyží na klasiku se vynechává mazací komora. Žehlička musí ve vosku plavat, nesmí jezdit po suché skluznici, hrozí tak její přepálení. Pokud máte lihovou žehličku, dejte pozor na saze, které by po zažehlení plnily funkci brzdného písku. Po zchladnutí skluznice na pokojovou teplotu se vosk škrabkou stáhne a celá operace se opakuje alespoň třikrát.

Co gliderováním dosáhnu?
Jde vlastně o impregnaci skluznice, která nejezdí po sněhu, ale po vodě, vznikající třením mezi skluznicí a sněhem. Voda skluznici vysušuje a zbavuje ji požadovaných vlastností. Vysušené a zoxidované skluznice poznáte podle chloupků a našedlé barvy.

Lyže nejsou napuštěné již od výrobce?
To by bylo příliš drahé.

Všechny typy skluznic se napouštějí stejně?
Závodní se napouštějí speciálními vosky s fluorem, některé obsahují i karbon.

Zmínil jste pojem mazací komora. Jak zjistím, odkud kam můžu nanést stoupací vosk, pro který je mazací komora vymezena?
Velikost mazací komory udávají dvě hodnoty. Sjezdové vosky nanáším na tu část skluznice, která se při zatížení oběma nohama dotýká tvrdé podložky pod lyží. Oblouk, který vznikne pod lyží, na kterou si stoupnu jednou nohou, je účinné místo odrazu a vhodná část pro aplikaci stoupacích vosků. Prostor na mazání se však mění podle druhu sněhu. U měkkého sněhu se prostor pro stoupací vosky zmenšuje, u tvrdého naopak zvětšuje, ale to platí spíše pro závodníky, kteří mají tvrdší lyže, turisté měkčí lyže většinou prošlápnou. Je dobré si uvědomit, že vosk se sjede dozadu, proto čím měkčí vosk, tím by se měl dát více dopředu. Výjimkou je zažehlený klistr, který by se již neměl po skluznici příliš pohybovat. Mazat pod patu tak není zcela přesné vyjádření mazacího prostoru. Odrážecí vosk se v praxi maže o stopu dopředu, tedy tam, kde se lyžař odráží, a tím není pata, ale špička boty. Stoupací vosk se tedy maže pod špičku.

Lyže se musí vyčistit po každé jízdě, je tedy třeba je i znovu napustit?
Skatové lyže a sjezdové části klasických lyží se nemusí čistit po každé jízdě, nebo na ně stačí měděný kartáč. Potom je třeba je znovu napustit odpovídajícím voskem. Mazací komora klasických lyží by se měla smýt pokaždé, je nesmysl vrstvit nový vosk na špínu, která bude vždycky drhnout.

Existují přípravky, které jsou určeny na smývání skluznice?
Je jich celá řada, přičemž nejlacinější smývač je rozhodně šetrnější než technická rozpouštědla, která se hojně používají. Šetření zde není na místě, benzin i tetrachlor skluznici vysušují.

Jak se lyže zakonzervovávají a nejšetrněji uskladňují do příští zimy?
Po sezóně odstraňte zbytky vosků smývačem, nakonzervujte skluznici jakýmkoli napouštěcím voskem, tzn. vosk nakapte a zažehlete, ale nestahujte ho. Dnešní laminátové lyže se skladují poměrně snadno, jen by neměly být zatížené a pokud je budete vázat, tak skluznicí k sobě. Vrátíme se zpět k samotnému mazání lyží těsně před jízdou. Jak se liší postup při přípravě lyží pro obyčejného turistu a závodního běžkaře? V manuální práci se to neodlišuje, ale člověku, který se neumí tak dobře odrazit, dám o stupeň měkčí vosk. Znám běžkaře, kteří se umí odrazit i bez vosku, ale ti jsou běžkařením odkojeni.

Při výběru vhodného vosku je pro mě směrodatná teplota vzduchu nebo sněhu?
Na turistických voscích jsou uváděny teploty vzduchu. V minusových teplotách bývají větší teplotní výkyvy, a tak se přechází na teplotu sněhu a sleduje její vývoj - setrvačnost teploty sněhu a vzduchu se liší. Proto se čím dál tím zajímavějším údajem stává vlhkost sněhu (měří se elektrickým vlhkoměrem), zejména vzhledem k častěji používaným fluorovým voskům. S větším procentuálním množstvím fluoru se zvyšuje skluznost, čím větší vlhkost, tím větší rozdíl pozorujete. Na suchém sněhu bude rozdíl mezi fluorovým a nefluorovým voskem minimální.

Má druh skluznice vliv na použitý vosk?
Ne, všechny skluznice jsou polyethylenové, ale bývají obohacené karbonem, fluorem nebo keramickými vlákny, které jim dodávají kromě vlastností i chrakteristickou barvu. Je ale například nesmysl mazat na transparentní skluznici, tedy bez příměsi, karbonové vosky. Jde spíše o módu, karbon je dobrý na zmrzlý sníh, na mokrém jarním sněhu vám nepomůže, tam jsou nejlepší tzv. vodní lyže s transparentní skluznicí.

Je rozdíl mezi vosky na bruslení a na klasiku?
Bruslařské jsou již zmiňované glidery - skluzné vosky pokrývající celou teplotní strukturu. Stoupací vosky jsou určené ke stoupání a vyrábí se ve dvou provedeních: pevné (špalky) a tekuté (klistry) na staré sněhy.

Jak nejlépe a nejobratněji se klistry rozetírají?
Nabízí se mnoho způsobů - od dlaně přes stěrku až po žehličku. Dlaň není nejvhodnější, protože je slaná a klistr se z ruky špatně odstraňuje (pomůže Indulona). Korek zase zanesete a možná i přilepíte. Nejlepší je tedy stěrka nebo žehlička. Červený a žlutý se nezažehluje, změnily by se tím jejich fyzikální vlastnosti a klesly by o několik stupňů dolů. Fialový, modrý a zelený se naopak bez zažehlení na ostrém sněhu neudrží.

Jaké vosky a příslušenství by měl s sebou lyžař mít na každou túru?
Záleží na délce plánované túry, vosky většinou vydrží asi tak 50 km, ale počet kilometrů se liší dle značek vosků. Levné vosky vydrží maximálně 10 km, takže nakonec se prodraží. Více vosků v ledvince bude mít zřejmě běžkař v Krkonoších, kde může přejet i 300 výškových metrů, než turista na Šumavě. Dá se doporučit 4-5 základních vosků, ale ne univerzální, to nefunguje. Vosky volte spíše měkčí pro případ podkluzování lyže a vemte si s sebou škrabku na odstranění zbytečného vosku. V nouzi můžete vosk sundat i starým kapesním nožem, i když kov by neměl na skluznici vůbec přijít - je to nouzové řešení na cestách a na závodech. U klistrů nezapomeňte na smývač, lze tak zareagovat na změnu ledové plochy ve sníh. Při vrstvení vosků na skluznici dodržujte určitá pravidla, jako je nanášení měkkého vosku na tvrdý a ne obráceně. Výjimkou je zažehlení modrého klistru a až poté mazání tvrdým voskem. Klistr tak někdy funguje jako lepidlo na tvrdé vosky, ale to je tip spíše pro závodníky.

Co všechno může obyčejný běžkař udělat pro to, aby si řekl, dneska jsem namazal dobře?
Neexistuje žádná jednoduchá kuchařka, vyhledávaní servismani mají za sebou dlouholetou praxi a neustálé zkoušení různých kombinací vosků. Základní informace pro turisty jsou na obalech vosků, nuance mezi jednotlivými značkami je nepřenositelná, ten cit se nedá naučit nebo přečíst. Ale na klasiku lze doporučit následující postup: určit mazací komoru, namazat špičku a patu lyže jako na skate, stoupací vosk nanést na nenagliderovanou část skluznice - na nový sníh použít tuhé vosky (namazat v několika tenkých vrstvách, na cca 10 km jedna vrstva) , na starý sníh klistr. Na starý zmrzlý sníh až led nejlépe klistr zelený, modrý se zažehluje a při jemném poprašku zbytku sněhu se přetáhne tuhým voskem, u starého mokrého sněhu rozetřete klistr stěrkou. Maže a korkuje se vždy směrem od špičky k patě, jinak vlastně vytváříte protišupiny.

Děkuji za rozhovor a přeji všem dlouhý skluz a bílé stopy.

Související články
Upravené běžkařské tratě
Na běžkách kolem Borovnice až do Horek u Staré Paky
Běžecké lyžování - výhody krásného sportu
Podívejte se na nejkrásnější fotky ze skupiny Běžky v Podkrkonoší
Vaše komentáře
Dotaz k mazání, 22.03.2006 21:19, Reagovat
Koupil jsem si před pár týdny, nadšen z běžeckého lyžáku, nové běžky, ale moc tomu nerozumím. Chtěl jsem si na nich tento víkend vyrazit, ale bojím se, abych příliš neublížil skluznici, když jsem ji neglideroval. Ani nemám patřičnou výbavu k jeho provedení (žehličku, vosk, stojan na upevnění běžek...). Stane se moc, když to nechám až na konzervování před létem? A při té konzervaci se maže vosk po celé skluznici nebo se komora také vynechává, jako při gliderování?
Re: Dotaz k mazání22.03.2006 22:55, Reagovat
Jestli te problematika sportovani na bezkach zajima vice, tak nakladatelstvi Grada vydala docela sikovnou knizecku.
Jinak si myslim, ze se az tak moc nestane, kdyz to nechas az na leto. Akorat s tim budes mit vic prace, protoze by se zoxidovana skluznice mela prebrousit.
A na poslednit otazku odpoved neznam. Docetl jsem se, ze se to dela i tak i tak. :-(
Re: Re: Dotaz k mazáníLibor, 22.03.2006 23:19, Reagovat
A přebrušovat to mám potom čím? Katka v odpovědi Salátovi 15.1. píše, že grafitová skluznice se smirkovým papírem akorát ničí, ať ho zahodí, tak z toho nejsem moc moudrý... Jak se ta knížka jmenuje a kdo ji napsal?
Re: Re: Re: Dotaz k mazání22.03.2006 23:54, Reagovat
Kniha se jmenuje Beh na lyzich a napsali ji Libour Soumar a Emil Bolek. Stoji asi 100,-.
Dale nechci blbe radit. Jsem taky jenom zacatecnik a prvni vedomosti jsem cerpal z uvedene knizky. Ale rekl bych, ze se skluznice brousi bezne.
Re: Re: Příprava nových lyží 2 část16.01.2006 09:50, Reagovat
Letos jsem si koupil ty nové lyže a řekl jsem si že vyzkouším i dražší vosky. Proto jsem si pořídil karbonové Toka. Můžu říct, že jsem s nich, i přes jejich cenu , nadšený, ale co z toho , když musím přemazávat co 2 kilometry, protože mi na skluznici už žádný vosk nezůstanel. Jenom jsem ostatním mým kumpánům z turistického oddílu (tak se totiž nazýváme my, co spolu jezdíme) pro srandu a to jsem předseda. Dokážeš si představit jaké je s toho u nas na Beskydach halo. Možná , že dělám chybu , že je podmazávám celé(na nové lyže pouze Swixem), ale loni to vždycky vydrželo celý den. U normálních vosků píšou, že vydrží kolem 10 km, u těch lepších až 50km. Naše denní trasy se pohybují mezi 10 až 15 km. Nejsme žádní závodníci, tak proč se mi to setře. Chtěl jse zkusit klistr, ale na stopě venku ho nenatřeš k vůli chladu a doma neodhadnu teplotu. Blbě se maže v Ostravě na stopu která je minimálně 50km vzdalená. Tak že si myslím, že ve voscích to moc není. Co Ty na to? Salat.
Re: Re: Re: Příprava nových lyží 2 část19.01.2006 16:04, Reagovat
Problem je asi ten, ze je chyba nanaset na odrazovou cast skluzny vosk. Doporucuju smyvacen odstranit skluzny vosk z mazaci komory a nanest a zazehlit doma zeleny vosk. Na ten uz muze prijit jakykoliv mekci vosk podle podminek na miste.
Re: Re: Re: Re: Příprava nových lyží 2 část22.01.2006 19:42, Reagovat
Udělal jsem přesne to. Smyl jsem celé lyže a nežehlil to nejtvrdší co jsem doma měl. Zelený kluzný vosk. Jednu vrstvu. Pak jsem dal modrý a na vrch bílý. Mazací komoru jsem stáhnul škrabkou. jen tak lehce, že tam vosk ještě zůstal a na něj jsem dal stoupací a vydrželo to na lyžích 10 km celkem bez většího úbytku. Minulý týden jsem měl skluznici úplně bílou, jak byla vysušená a teď v sobotu pohoda. Snad to můžu doporučit všem co mají tento problém. Hlavně my 100kiloví. Tak ať to všem dobře jede . Salat.
Příprava nových lyží, 15.01.2006 14:22, Reagovat
Měl jsem měké běžky, které jsem se svou skoro100kilovou váhou prošlápnul. Proto jsem si letos koupil nové ,tvrdší. Ty staré měly průhlednou skluznici a vosky na ní celkem v pohodě držely. Ty nové mají grafitovou a ikdyž jsem jí přejel 80tkou smirkovým papírem, taK se mi vosk ztratí během 2-3 km. Mám za to ,že jsem skluznici málo zdrsnil, ale nerad bych ji zničil. Poraďte mi někdo co s tím dělat. Předem díky. Salát. Email:
Re: Příprava nových lyží, 15.01.2006 20:47, Reagovat
Smirkový papír už zahoďte - grafitová skluznice má od výrobce nepatrné drážky (ale asi záleží i na značce), jenom je tím smirkovým papírem zničíte. Zkuste raději jinou značku vosku nebo klistr. Je například známo, že levné skivo vydrží méně kilometrů než dražší swix nebo toko.
Re: Re: Příprava nových lyží 1 část16.01.2006 09:50, Reagovat
Dík za zprávu. S tím mým mazáním to je tak. Jsem zvyklý ze starých lyží na to ,(byly to Sporteny , nové jsou Madshusy) že jsem celou skluznici napustil doma za tepla univerzalním sjezdovým voskem (bílým Skivem nebo žlutým Swixem) a až na stopě jsem namazal odrazovou komoru stoupacím podle potřeby. Ze začátku jsem používal Skivo ale hned jsem si přikoupil základní řadu Swixů a vyzkoušel jsem je. Mezi náma , žádný markantní rozdíl jsem nezpozoroval. Snad jen trochu. Ale jak říkám ,byly to ty nejlevnější Swixy.
Koubič, 27.02.2005 22:32, Reagovat
Konečně něco pro nováčky takový všeobecný přehled se opravdu hodí. Chtěl bych ještě vědět jak namazat běžky na tůru kde se střídají kopce a dlouhé rovinky a sjezdy.
mazaci komora, 11.01.2005 14:52, Reagovat
ahoj,ctu jiz po nekolikate clanek a stale mi
neni jasny postup urceni casti skluznice pro glider a pro tuhy stoupaci vosk.co je mysleno
"stoupnu na lyzi obema nohama"stojim na jedne
lyzi celou vahou meho tela nebo stojim rovnomerne na obou lyzich tak,ze 50% hmotnosti je na kazde lyzi?a co znamena stojim na lyzi jednou nohou?pripada mi ten vyklad zmateny.dosud jsem toto chapal tak,ze kdyz stojim rovnomerne na obou lyzich (50% hmotnosti na kazde lyzi) tak na podlozce lezi oblast glidru a ve vzduchu je mazaci komora.Pokud prenesu celou hmotnost na jednu
lyzi,tak jeji mazaci komoru proslapnu na snih a tim provedu odraz.Pokud to tak neni,prosim opravte me.Diky,Milan
RE: mazaci komora, 12.01.2005 11:14, Reagovat
chapete to spravne

Přečteno 823x
 
19.11.2024 - Do 22. listopadu 2024 je hlášena výluka na trati v úseku Hradec Králové hl. n. - Jaroměř, kde je zavedena náhradní autobusová doprava. Autobus nahrazující rychlík směr Hradec Králové vyjíždí již ze Dvora Králové.
04.11.2024 - Na interním oddělení městské nemocnice ve Dvoře Králové je opět od pondělí 4. listopadu zákaz návštěv.
25.10.2024 - V pondělí 28. října je zákaz prodeje v provozovnách nad 200 metrů čtverečních prodejní plochy a v některých dalších provozovnách.
21.10.2024 - V železničním úseku Teplice nad Metují - Broumov dojde k prodloužení výluky traťové koleje ve dnech 25.10. - 1.11.2024.

Kalendář akcí