REGIONY | MÍSTNÍ STRÁNKY | Firmy | Restaurace | Ubytování |
Považoval jste situaci minulou středu za kalamitní?
Ano, považoval, nebylo v našich silách udržet všechny ulice ve městě sjízdné při nasazení veškeré dostupné techniky a personálu. Vrstva sněhu neustále přibývala - za 2 hodiny už nebylo vidět, že se uklízelo.
Po celý týden navíc sněžilo ve vlnách krátce po sobě. Napočítali jsme dohromady do dnešního dne (čtvrtek 12. ledna) přes 50 cm sněhu. Dnes ráno dalších čerstvých 10 – 12 cm. Navíc místo obvyklého tání přišly mrazy, které vyřadily použití soli.
Máte pro tyto případy dostatečnou techniku?
Naše technika je nedostatečná, máme 3 traktory svoje, 2 zapůjčené, 2 multikáry se sypačem a radlicí (dosypání po traktorech), 2 holdery s radlicí a husquarnu. Komunikace upravujeme traktory se zadní radlicí, ale ta nemůže sypat. Jezdíme tedy dvakrát tam, kde bychom mohli jezdit jen jednou. Právě takové auto nám tu chybí - které by mělo vepředu radlici a vzadu sypalo. Mám ho v plánu koupit letos, v rozpočtu už na to máme peníze.
Máte rozpis, podle kterého jsou ulice ve městě uklízeny?
Ano, již mnoho let existuje plán zimní údržby, který se drobně upravuje a doplňuje podle toho, jak jsou jednotlivé ulice osidlovány a jak se mění přednosti v jízdě na komunikacích. Komunikace jsou rozděleny dle důležitosti od 1 do 3. Do 1 patří cesty, po kterých jezdí autobusy a zásobovací auta, včetně centra, 2 jsou ty, které pro dopravu používá drtivá většina obyvatel - Žižkov, směrem k nemocnici, dolů k Labi, 3 jsou vyloženě místní komunikace. Ve městě máme 164 km komunikací, z nich je asi polovina jedničková, ovšem neplatí to pro chodník s ulicí související - zajištění průjezdu má přednost před průchodem. V první fázi, po ukončení spadu sněhu, uděláme celé město, dále řešíme jednotlivosti - slepé ulice apod.
Máte šanci tento rozpis dodržet?
Proč je každá ulice uklízena v daném režimu, má svůj význam. Ranní směna začíná v půl třetí ráno a projíždí ulice dle rozpisu. Není možné, aby na zavolání traktor všeho nechal a jel jinam. Když se ale sousedi v ulici nedomluví a na zúžené ulici stojí téměř naproti sobě, tak traktor s radlicí 2,5 m (2,30 m otočená) neprojede. Dalším problémem jsou dodávky se zásobováním: když to traktor neprojede, tak se otočí a daná ulice musí počkat do druhého kola, což může být až za 3-4 hodiny.
Jsou ve Dvoře nějaká exponovaná místa, která si během intenzivního sněžení zaslouží extrémní péči?
Jsou tu dvě náročná místa: Vrchlického ulice k nemocnici, kde je problém s povrchem, a Karlov, kde je velký sklon ulice. U nemocnice zvlněný povrch z kostek neshrnete - tam pluh pracuje podle kostky, která nejvíce trčí, a vždy se z toho stane ledová plotna. Strávíme tam tak 10násobek času než kdekoliv jinde.
Podobně náročná cesta je u vlakového nádraží…
Ano, ale cesta k vlakovém nádraží je majetek ČD a ty si to spravují samy, do toho my nezasahujeme, ačkoliv jsme měli zájem to řešit, a to včetně pěšiny.
Nezmínil jste hlavní tahy městem.
Na úpravu hlavních tahů ve městě nemáme žádný vliv. Ty obstarává krajská SÚS (Správa a údržba silnic). S tou sice komunikujeme a víme maximálně 2 hodiny dopředu, že dorazí, ale když se někde cestou zadrhne na sněhem navátých místech nebo u nehod, tak přijedou o 2-3 hodiny později. Koordinace těchto prací je skutečně obtížná. Minulý týden bylo například v některých ojedinělých místech kraje nafoukáno i 2 metry sněhu a než se to prorazí, tak stojí jiné cesty.
Jakou technikou disponuje SÚS?
SÚS jezdí těžkým autem se solničkou a 3,5metrovou radlicí. Minimálně 40km rychlostí projede všechny hlavní, tedy krajské silnice. Na všech křižovatkách vytvoří mohutné hradby, které my potom 4 hodiny odstraňujeme, navíc tam vždy musí dojet v danou chvíli někdo speciálně mimo rozpis.
Jaká je logika údržby pro chodníky?
Chodníky jsou speciální kapitola. Udržet chodník v nějakém rozumném stavu dá více práce než cesta, což je dáno i stavem chodníků ve Dvoře. Bohužel na některé chodníky nemůžeme vůbec najet, protože bychom hrnuli dlažbu, jinde se musí hodně pomalu. Rozbitý chodník prostě nevyčistíte.
Primárně tedy udržujeme nejpoužívanější chodníky (Legionářská, Hradecká, nábřeží až ke Štefánikově ul. a další). Stane se ale, že v druhém kole jede opět rychlý stroj SÚS a už dříve prosolený sníh hodí na před 2-3 hodinami vyčištěné chodníky. A jede se tam znovu. Potom následují chodníky druhé a třetí důležitosti.
Lidé si musí dávat pozor - zodpovědnost je na obou stranách: na straně města i občanů, kteří se mají přizpůsobit povětrnostním podmínkám. Když je hodně sněhu, lidé musí počítat s tím, že sníh bude i na chodnících.
V Trutnově vyhlásil starosta kalamitu a zakazoval po 19. hod. parkovat na náměstí a v přilehlých ulicích z důvodu čištění a odvážení sněhu. Ve Dvoře se také případě velkého množství spadu sníh odváží?
Z Karlova se odvážel, tam to není kam odhrnovat. Z náměstí se vyvážel sníh i ve 3 hodiny ráno a dočišťovalo se během dopoledne. Sníh se odváží na odkaliště. Obecně je zimní údržba to nejdražší na práci TSM, je to Sisyfovská práce, a odvážení sněhu je vůbec nejdražší. Odvozem sněhu má cenu řešit jen nejkrizovější místa - parkoviště atp. Vůbec není ekonomické vyvážet sníh z běžných ulic.
Má smysl vám osobně volat, když lidé potřebují někde odhrnout sníh nebo si postěžovat, že u nich pluh ještě nejel?
V každém případě by měli volat dispečerovi, který má službu (737 226 240), ne řediteli. Mně má cenu volat, až když nezafunguje nic, já si ale stejně volám dispečera a situaci řešíme spolu. První den jsme dohromady přijali 147 telefonů.
V současné době řeší majitelé domů i sníh a rampouchy na střeše. Můžete jim nějak pomoc?
Ano, počítáme s tím, máme na to kapacity a hlavně techniku. Přednostně musíme však vyřešit majetek města, potom můžeme řešit i veřejnost. Ceník najdete na našem webu. Zodpovědnost je na vlastníkovi objektu a my nejsme jediná firma s plošinou.
Máte možnost si narychlo sjednat brigádníky nebo pomoc lidí s frézami v případě, že to potřebujete?
Okrajové části nám řeší lidé s traktory, například ve Verdeku a na Podháji, ale ve městě nechceme další techniku, abychom se nekřížili. Navíc řidiči musí čištěné místo dobře znát, jinak to poničí. Musí vědět, kde je jaký obrubník, kanál apod., naši zaměstnanci se to učí rok. V současné době máme dost velké vlastní řady a v případě, že je kalamita, tak zámečníci, zahradníci či personál ze zimáku vezmou hrabla a dočišťují přechody apod. Využíváme také 4 lidi z úřadu práce.
Je nějaká možnost, jak občané mohou sami pomoci v těchto situacích?
Kolem 80 % lidí to nedá a uklidí si kolem svého vchodu, pokud jim to síly a zdraví dovolí. Jsme jim moc vděčni a děkujeme. Dále je potřeba tolerance. Když si lidé odklidí vjezd ke garáži, tak se nemohou zlobit, že jim tam traktor s radlicí zase něco vrátí.
V plánu zimní údržby jsou sepsána místa se zásobníky posypového materiálu. To je pro vaše pracovníky, nebo i pro veřejnost?
Lidé mohou při úpravě chodníků používat zásobníky na ulicích, využívají to však minimálně. Doufám, že po přečtení článku se to zlepší☺.
Do úzkých vás při čištění komunikací dostal v posledních dnech i velký mráz, kdy nezabírá ani sůl. Do jaké teploty má smysl ji použít?
Technologie solení spočívá v tom, že sůl (chlorid sodný) zabírá do minus 7°C. Chlorid vápenatý zabírá až do minus 13-14°C, ale je podstatně dražší, a proto se používá víceméně jen na dálnicích. My sůl již nyní sami nenakupujeme, dohodli jsme se SÚS a odkupujeme ji od nich. Máme tak u nich zároveň zajištěné i skladování.
Děkuji za rozhovor
Kateřina Sekyrková
Vaše komentáře |