REGIONY | MÍSTNÍ STRÁNKY | Firmy | Restaurace | Ubytování |
Podvodníci jsou na telefonu velmi přesvědčiví a velice obratně manipulují s obětmi. Mají dokonale vymyšlené scénáře a čím dál více se zlepšují. Využívají hlavně techniku, kterou lze nazvat „Apel na strach“. Vystaví oběť časovému presu a obavě, že přijdou o své finance. Ty pak v důsledku zmíněného apelu udělají i zcela neracionální rozhodnutí.
Velice rozšířený je model tzv. Falešného bankéře, který se vydává za pracovníka banky a nutí oběť vložit své peníze do vkladomatu, neboli bitcoinmatu. Má jít o ochranu prostředků, nicméně jde o promyšlený podvod. Pro důvěryhodnost následně volá i falešný policista, který vše potvrdí a jako pomyslnou třešinku poté falešný bankéř dodá, že oběť může věřit pouze jemu, ostatní pracovníci banky jsou totiž zdiskreditovaní, a proto nemá cenu chodit ani do banky osobně. Zároveň sdělí oběti, že i ona sama by se mohla vystavit trestnímu stíhání, pokud neposlechne pokyny a třeba se do banky vydala.
Falešný bankéř může však použít i jiný scénář, který je jednoduší, opět ale využívá apelu na strach. Volanému sdělí, že jeho účet byl napaden a pro ochranu svých finančních prostředků je musí převést na tzv. rezervní účet. Opět jde samozřejmě o podvod, který přichází zejména brzy ráno, nebo naopak později večer.
Ve chvíli, kdy někdo vloží peníze do vkladomatu/bitcoinmatu, zmizí v nenávratnu, neboť se převedou do kryptoměny. Pokud oběť pošle peníze na jiný účet za účelem domnělé ochrany prostředků, je velmi těžké je dohledat, neboť pak putují na další účty.
V neposlední řadě se také objevují reklamy na výhodné investice, které mají vždy nějaký poutavý text podpořený fotografií někoho slavného či nějaké velké společnost, jako např. ČEZ. V těchto případech jde také o promyšlený podvod, kdy je oběť zmanipulovaná k nainstalovaní programu do svého PC, který umožní vzdálený přístup, nebo sama oběť v dobré víře poskytne své přihlašovací údaje do internetového bankovnictví a navíc potvrdí odchozí platbu, která jde na domnělé investice.
Ve všech případech jde o podvod a všech typů šplhají škody velmi vysoko. Často jde o veškeré celoživotní úspory. Banka nikdy nekomunikuje tímto způsobem a už vůbec nechce po svých klientech, aby někam vkládali své peníze, nebo je někam přeposílali. Banka má svůj bezpečnostní systém a případě potřeby s klienty řeší věci osobně. Důležité je také chránit si svá hesla i přístupové údaje a nikomu je nesdělovat. Zároveň si nikdy do počítače neinstalovat žádný neznámý program jako je třeba Anydesk.
Zdroj: policie.cz
Vaše komentáře |