REGIONY | MÍSTNÍ STRÁNKY | Firmy | Restaurace | Ubytování |
Máte za sebou 26. sezonu, kdy se naplno věnujete opravám a prodeji jízdních kol. Byla výjimečná?
Tím, že lidé nemohli jezdit na zahraniční dovolené, tak se otevřel trh s koly a doplňky. Bohužel prodejci, kteří si neobjednali kola, neměli co prodávat. Většina výrobců neměla pokryté své objednávky, nebyli schopní sestavit kola, protože nebyly díly. Problém je to i pro opraváře kol, protože po sezóně nezbyly tím pádem ani náhradní díly. Kontejnery se zbožím přijíždějí až nyní. Každopádně pro mě to byla sezona skvělá.
Jste vyhlášený opravář kol. Novým trendem jsou elektrokola. Umíte je také opravit?
Ano, jsem součástí sítě oficiálních opraven elektrokol Leader Fox, jedná se zejména o záruční servis, ale mám zkušenosti s opravou elektrokol jakékoliv značky.
Co může běžný cyklista udělat pro svoje kolo na konci sezony?
Nejjednodušší je přijít do servisu po sezóně a nechat si udělat kompletní opravu. Potom bez problémů projede celou sezonu. Ideální je přijít od září do konce února, potom již začíná nová sezona. V průběhu zimy jsou také nižší ceny za opravy a větší klid na pečlivější práci. Od počátku března začíná nová sezona a servisy jsou zahlcené.
Kolo má jezdit a ne ležet v servisu, proto se vždy snažím jakoukoliv opravu udělat DO TÝDNE. V březnu a dubnu se to ale občas nepodaří :-) Ceník oprav najdete zde (v zimě -20%)
Máte již nyní pro své zákazníky připravené novinky na další sezonu?
Mám objednanou novou značku kol na českém trhu: UNITED. Jsou to kola s vynikajícím poměrem cena/výkon, vyrábí se již 30 let. Zájemcům rád představím tuto značku u sebe v obchodě. K tomu budu pokračovat ve spolupráci s českobudějovickou značkou Leader Fox, se kterou mám dlouhodobě zkušenosti.
Kdy je ideální koupit kolo? Je vhodné dát ho jako vánoční dárek?
Rozhodně je rozumné si kolo koupit před sezonou. Na začátku března začíná sezona a tehdy se nejvíc kupují kola. Kdo koupí kolo dříve, nebo si ho objedná, tak bude mít větší pravděpodobnost, že dostane, co si představuje. Nová kola běžně přicházejí většinou druhý týden v prosinci. Výrobce má část těchto kol již nyní. Takže do Vánoc minimálně kola objednat, ideálně koupit - budou-li na skladě. Příští rok bude mezidobím, kdy bude stále hlad po kolech i dílech. Takže pokud někdo plánuje koupi nového kola, tak se může ke mně přijít podívat na skladové zásoby, případně kolo na novou sezonu spolu vybereme a včas objednáme.
Můžu se k vám tedy nyní vydat pro kolo?
Rozhodně ano. Pro dospělé mám již nyní připravená kola pro rok 2022 již zmíněné značky UNITED. Nejlevnější model, který mám na skladě, je vhodný pro běžné ježdění, má převody 3 x 9. Na druhou stranu bych rád uspokojil i náročnější cyklisty modelem s převodem 1 x 12, který je již cenově náročnější, avšak poměr cena výkon je skvělý. Kola pro děti jsou na objednání, rád po konzultaci s rodiči doporučím vhodný model pro dané dítě, které odpovídat jeho velikosti a dalším potřebám.
Stále se kolo kupuje dle velikosti postavy nebo již hraje roli i něco dalšího?
Vždy se kolo kupuje dle velikosti postavy. Je to jako u bot: jak máte velkou nohu, tak si zvolíte velikost boty. Rozhodující je u kola velikost rámu, velikost kol samotných u dospělých již doporučuji jen 29, zejména u výkonnostních jezdců. Jízdní vlastnosti těchto “devětadvacítek” jsou stejné kdysi jako u menších kol a lidé se nemusí obávat, že by je nezvládli. V náročném terénu jsou malá kola nevýhoda.
Vybrat si kolo nemusí být pro někoho snadné. Kdo si k vám chodí pro radu nebo opravu kol?
Kdokoliv - od závodníka, až po rodinu s dětmi nebo seniora. Pro někoho je nemyslitelné koupit si kolo bez vyzkoušení a já mu rozumím. U mě má možnost vybrat ideální kolo pro své potřeby a zároveň na něm ode mě rovnou dojet, ne si ho odnést v krabici a doma se zlobit se s jeho sestavováním.
Je velký rozdíl mezi kolem za 10 či 18 tisíc Kč?
Už v těchto cenových hladinách může být rozdíl obrovský! Rozhodující je geometrie rámu a celková váha kola. Vždy je ale finální výběr kola závislý od toho, jak moc na něm bude člověk jezdit: jestli jen pro rohlíky na chatě, jezdit delší trasy na horách, nebo dokonce závodit?
Za těch 25 let došlo k významnému posunu v cyklistice i vývoji kol. Jaké byly pro vás přelomové novinky?
Prošel jsem si nástup horských kol, odpružené vidlice, nášlapných pedálů, celoodpružených kol. Významnými předěly byly po mě rozhodně i materiály, ze kterých se dělá rám: od ocelových, přes hliníkové až po karbonové. Boom však zažila u nás cyklistika obecně v posledních dvou letech, a to zejména díky době covidové. Lidé nechtějí sedět doma a chtějí využít svůj volný čas právě na kole. Začali využívat také naplno vybudované cyklostezky a značené cyklotrasy. Investice do cykloinfrastruktury je pro mě stejně důležitá jako samotný vývoj kol.
Kola prodáváte a zároveň opravujete. Má vůbec běžný cyklista dnes šanci si kolo opravit sám?
Někoho baví se v tom kole hrabat, Češi jsou národ, který si umí poradit, ale plno věcí se doma na koleni dělat nedá. Systémy na kolech jsou čím dál tím složitější - přehazování, hydraulické brzdy, elektrokola… Není proto výjimkou, že v rámci samoopravy si majitel kolo vpodstatě zničí a stojí ho to více peněz než odborný servis.
Co dle vás nejvíce posunulo kvalitu jízdy na kole?
Karbonové rámy, které výrazně snížily váhu kola, zvýšily jeho pevnost, a výrazně tak zlepšily jízdní vlastnosti. Síla se v rámu při jízdě neztrácí a kolo skutečně jede. Což je důležité hlavně pro závodní cyklisty, ale může to přinést potěšení z jízdy i cykloturistům. Kvalitu jízdy dále výrazně posunuly kotoučové brzdy a celoodpružená kola, která umožňují zvládnout i ten nejtěžší terén. Změny jsou vidět i u geometrie kola, která v dnešní době vede k tomu, že pro výkonnostní jízdu se používají vlastně bezvýhradně již zmíněná 29 kola (velikost kola).
Děkuji za rozhovor
Kateřina Sekyrková
|
Vaše komentáře |