Vyhledej
Zvičina > Podnikání

Firma Rodos ve svém areálu otevřela moderní lakovnu a klempírnu. Podívejte se na fotogalerii a přečtěte si, jaké jsou nejmodernější trendy v lakování aut.

Redakce / 29.01.2018
Klempířská dílna spolu s lakováním není v Rodosu úplnou novinkou. Tím nejdůležitějším je nejmodernější obrovský stříkací box, kam se vejde kabina kamionu, nebo velká dodávka. Po ekologické stránce to je nejmodernější lakovna v regionu. Lakovna, která prošla nejnáročnějším schvalovacím procesem.
Nejmodernější technologie by však nebyly nic, kdyby s nimi nepracoval špičkový personál. "Máme ty nejzkušenější lakýrníky, kteří velice dobře provádí svoji práci" říká majitel firmy, pan Vasil Teodoridis. Šéfem dílny je pan Marcel Javorský. Po lakovně nás ale provedl jeho kolega lakýrník pan Jorgos Georgiadis. "Lakovna byla dostavěna asi před rokem. Přišli jsme úplně do čistého nového provozu a od pana Teodoridise dostali za úkol to rozjet, nakoupit veškeré vybavení, jako jsou brusky, vysavače, stříkací pistole, barvy. Dostali jsme možnost si to udělat k obrazu svému a myslím, že se nám to podařilo". Pan Teodoridis je s jejich prací spokojen "Nyní už je vše v provozu a zajeté. Jsme připraveni přijímat i ty nejnáročnější zakázky." O připravenosti svědčí i krásné veterány, které se v lakovně právě dokončují a najdete je na fotografiích.

Jak tedy provoz funguje?

Lakovna

Lakovna samotná je rozdělená na 2 hlavní části - na přípravnu, což je ta špinavější část. Zde se brousí, tmelí, stříkají se plniče (základní barvy). Druhá část je čistá, a jsou zde auta a díly připravené na stříkání a nastříkaná auta a díly čekají, než si je převezme zákazník. Nebo než se díly namontují na auta. K dispozici je zde i výkonný infrazářič, který pomáhá urychlovat proces sušení. Nejdůležitější součástí je ale právě velký moderní lakovací box, který splňuje ty nejnáročnější požadavky pracovníků lakovny a zároveň je velmi šetrný k životnímu prostředí. 

Lakovna Rodosvedoucí: Marcel Javorský
telefon: 775422507 
e-mail: m.javorsky@rodosvj.cz
adresa:
Lipnice 143
544 01, Dvůr Králové n. L.

Jaké se používají barvy?

Nejmodernějším trendem je stříkání barvami na vodním základě. Jednak je to nejekologičtější, mají větší krycí schopnosti a hlavně lze namíchat o tisíce více odstínů, které vždycky sedí lépe. To je důležité zejména při lakování jednotlivých dílů. Stále se ale používá i starší Řada syntetických barev, která je levnější, ale není takový výběr a nejsou tak ekologické. 

Spektrometr pro určení barev

Důležitým vybavením moderní lakovny je i zařízení, kterému se říká Spektrometr. Zařízení si auto "vyfotí" a s pomocí počítače identifikuje barvu a všechny její složky a vybere ten nejsprávnější odstín. Každé auto se tímto přístrojem proměří. Třeba u na první pohled černého mercedesu, který je nyní v klempírně, máme na výběr hned 4 pododstíny černé metalízy. A to ještě za pomoci speciální lampičky s denním světlem a přesného vzorníku barev lze porovnat jednotlivé odstíny přímo u auta a třeba je i lehce je korigovat. Některé odstíny se liší například při pohledu z boku - jsou šedší, jiné temnější. Korekce ale není potřeba moc často. V každém případě proces vybírání správné barvy je pomocí spektrometru jednodušší, přesnější a násobně rychlejší.
Veteráni
V lakovně jsou nyní 2 krásné veterány. BMW už je nalakované a začne se kompletovat. Barva zůstane takto šedá, je to původní barva ze 60 let, kdy auta měla takové barvy. Mercedes je zatím broušený, zatmelený a nastříkaný základem. Ještě tam přijdou jiná kola, bude opraven motor. Krásný otevřený Mercedes by měl mít tmavě červenou barvu. 


Co všechno lze lakovat?

lakovací box jeden z největších možných. Dají se proto lakovat celé kabiny kamionů, velké dodávky, samozřejmě běžná auta, ale také díly na motorky, či další menší součástky.

Jak tedy konkrétně probíhá kalkulace lakování například blatníku?

Přesné ceník se takto do článku rozepsat nedá. Je velké množství variant, jak to udělat. Je potřeba si promluvit a hlavně podívat. Je rozdíl, když bude blatník zachovalý, nebo zcela nový, nebo na něm bude ještě klempířská práce a  broušení. Jsou rozdíly i v barvách - jestli to budou moderní barvy, nebo levnější řady.
U některých moderních speciálních barev, například s perleťovým efektem, je potřeba přidat i speciální pigment - xilarit. Nedává se mnoho, ale i ta nutná troška cenu zvedne. Půllitrová lahvička xilaritu může stát podle druhu i několik tisíc korun. To je většinou je u nejnovějších aut. 

Jaké další prostory u lakovny nacházejí?
Jsou zde kompresorová místnost se 2 velkými kompresory, které pohání stříkací pistole. Sklad a míchárna barev o kterých píšeme výše a sklad dalších potřebných věcí pro práci -  tmely, ředidla, brusné papíry, utěrky, maskovací pásky, leštící kotouče, pasty. Nachází se zde ještě prostor pro čištění interiérů a hlavně velká klempírna.

Autoklempírna

Zde jsou k dispozici velké zvedáky, velmi šikovná otočná lavice, špičkové nářadí a další šikovní kolegové.

 

Přečteno 210x