Vyhledej
Zvičina > Názory/fotky/videa > Jan Holan

Jak nyní (ne)fungují média, aneb finanční perpetum mobile Marka Zuckerberga

Redakce / 24.02.2020
Byly doby, kdy byly vydávány noviny a časopisy. Jejich redaktoři se snažili získat co nejatraktivnější obsah a ten kvalitně zpracovat. Když si kdokoliv koupil týdeník (třeba Reflex), tak témata zde publikovaná redaktor zpracovával týden, někdy déle! Věnoval se mu důkladně. Hledal informace, vyzpovídal řadu lidí, prošlo to několik kol korektur, krácení, doplňování, opravování.
Když byl obsah atraktivní a noviny či časopis lidé četli, tak měl vydavatel hned 3 zdroje příjmu. Jednak z prodeje na stánku, z předplatného a hlavně částku za inzerci od firem. A z toho vydavatel platil kvalitní redaktory, grafiku, fotografa, editory, korektory, papír, tiskárnu, distribuci. A ještě něco zbylo jemu a trafikantce.

Nyní však není zvykem za kvalitní informace platit, protože je informací fůra. Sice nekvalitních, povrchních a leckdy i opravdu nesmyslných, ale zadarmo. To se sice pomalu mění (placený obsah na velkých portálech). Co však zůstává a naopak stále roste je, že firmy čím dál více inzerují na sociálních sítích a vyhledavačích. To jsou ale jen generátory a "řadiče" obsahu a sami o sobě žádný obsah neprodukují! Vůbec nic neposkytují. Kasírují jen za zařazení vaší informace výše v seznamu, nebo za to, že váš post vůbec někomu ukáží. 

Chcete-li vědět, proč je třeba si své malé regionální médium hýčkat? Proč jsou jakékoliv Radniční zpravodaje čiré zlo? A jak jsou na tom jinde? Poslechněte si rozhovor s Lenkou W. Císařovou, která se tématu lokálních médií dlouhodobě věnuje:

Cvičení do pauzy - Podívejte se, kolik má vaše stránka fanoušků a kolikrát se lidem zobrazil poslední příspěvek, aniž byste za zveřejnění zaplatili? Myslíte si že když máte 400 fanoušků, tak vaše denní menu, nebo poslední realizaci vidělo 400 lidí? Ani omylem - je jich 30? 50?

Takže se zároveň všude píše a říká, že jen kvalitní a atraktivní obsah prodává. Firmy se tak místo spojení svého jména s kvalitně zpracovanými novinami, či časopisem, vrhají do "vyrábění" obsahu vlastního, který by přilákal lidi k jejich značkám a produktům a to celé valí za velké peníze na sociální sítě. 

Mark Zuckerberk tak se svým Facebookem a Instagramem docílil dokonalého finančního Perpetua mobile. Miliony firem světa ze svých peněz platí schopné lidi, aby vyrobili super články, obrázky a videa. A ještě zaplatí za to, že se to na Facebooku vůbec někomu zobrazí! 

Co z toho plyne? Že novináři, redaktoři a editoři, kteří se dříve zpovídali jen a pouze šéfredaktorovi a novinářské etice, už prostě nejsou! Takřka všichni se transformovali do pracovníků PR oddělení, reklamních textařů, copywriterů a dalších profesí.

Ne, to není stěžování si - na našem malém Podkrkonošském dvorečku jsme od začátku počítali s tím, že kromě zpráv na portály, bude potřeba dělat i další služby pro firmy a organizace. Jen je nám líto, že ten poměr je větší, než jsme čekali. Zkrátka není možné, abychom zde každý týden vypustili velkou investigativní reportáž tu o čističce, tu o černých stavbách. Že sice děláme videoreportáže, které lidé rádi vidí, ale že nepřijedeme jen tak s kamerou a hurá točí se - Že je to zkrátka běžná položka v ceníku a musí ji někdo zaplatit. Víme o řadě lidí, se kterými by bylo super udělat rozhovor, nebo i o nich natočit medailonek, ale bohužel to nejde. 

Ale třeba si dáme žádost a dostaneme na to nějakou dotaci. A z té dotace si pak zaplatíme reklamu na Facebooku, aby se ten článek dostal k lidem....

Howgh
Jan Holan

Související články
Hranice 100 tisíc přečtení jednoho článku na našich portálech pokořena. Co to vlastně znamená?
Vaše komentáře

Přečteno 944x
 
19.11.2024 - Do 22. listopadu 2024 je hlášena výluka na trati v úseku Hradec Králové hl. n. - Jaroměř, kde je zavedena náhradní autobusová doprava. Autobus nahrazující rychlík směr Hradec Králové vyjíždí již ze Dvora Králové.
04.11.2024 - Na interním oddělení městské nemocnice ve Dvoře Králové je opět od pondělí 4. listopadu zákaz návštěv.
25.10.2024 - V pondělí 28. října je zákaz prodeje v provozovnách nad 200 metrů čtverečních prodejní plochy a v některých dalších provozovnách.

Kalendář akcí