Vyhledej
Zvičina > Názory/fotky/videa > Jan Holan

Nová železniční trať na Královédvorsku?

Redakce, J. H. / 9.01.2010
Před časem jsem ve vlaku narazil na mapu železničních tratí České republiky. Ale nikoliv schéma, která všichni známe z jízdních řádů, ale na mapu s přesným zákresem tratí do mapy. Při prohlížení jsem si všiml, že tratě Trutnov-Stará Paka a Jaroměř-Stará Paka jsou zhruba v prostředku své délky od sebe vzdáleny pouhých 4,3 km. Napadlo mne, že by nebylo až tak náročné (finančně, ekologicky, technicky) tyto tratě propojit, což by velmi zásadně mohlo proměnit dopravní situaci v této části Východočeského kraje.

FOTOGALERIE - Nová železniční trať na Královédvorsku?

Udělal jsem zákres do mapy stažené na www.seznam.cz (v příloze). Všechny tratě Podkrkonoší jsem zvýraznil červeně tak, aby byly opravdu dobře vidět a varianty možného propojení v okolí Mostek na jedné straně a Chotěvic na straně druhé jsem do ní zakreslil.
Ponechme zcela stranou nynější úroveň železnice a předpokládejme, že funguje alespoň dobře. Tedy bezpečně a pohodlně vozí lidi a přepravuje spousty zboží a surovin. Tedy šetří finanční prostředky i životní prostředí. Zkuste se nyní zamyslet, co by tato změna "zajetých kolejí" mohla pro náš region (nejen pro Dvoráky) znamenat.

Přikládám pár postřehů:
- Bude umožněno vlakové propojení Trutnova, Dvora Králové a Vrchlabí - 3 největších měst okresu Trutnov a tedy snazší cestování jejich obyvatel za prací.
- Přímé a rychlé propojení Vrchlabí a Východních Čech a tedy zásobování automobilky ŠKODA a odvoz hotových aut nikoliv kamiony, jak je to nyní, ale vlakem.
- Využívání železnice turisty do Krkonoš. Tedy nejen výrazné zrychlení trasy Jaroměř-Trutnov (nyní vlak jede přes hodinu!). Jistě jste zaznamenali nedávnou studii železnice až do Pece pod Sněžkou a dále do Polska (http://cestovani.idnes.cz/na-sjezdovky-krkonos-poprve-v-historii-vlakem-...). Myslím, že toto nové možné propojení mu dává nový rozměr.
- Přímá cesta vlakem z celých Východních Čech až do Vrchlabí (a dál kyvadlově busem do Špindlu), což nyní není možné.

A několik čísel:
Vlak Jaroměř-Trutnov (52km) jede 1h 27m, spěšný vlak 1h 6m, rychlík přesně 1h. Délka nové trasy by byla cca 45 - 47 km (dle varianty) a osobák by ji jel cca 55 minut a rychlík cca 45 minut! Ještě zajímavější je to pro obyvatele Dvora Králové (Bílá Třemešná, Mostek), kteří často jezdí do Trutnova a nyní to lze jen autobusem po jedné z nejhorších a nejnebezpečnějších silnic Kraje. Cesta rychlíkem by trvala cca 30 minut a osobákem 35 minut!

Nyní hra na dodavatele pro automobilku Škoda:
Předpokládejme, že stojíme s kamionem někde v Hradci Králové a jedeme do Vrchlabí. Kudy to vezmete, pane řidiči? Mapy.cz mi ukazují nejrychlejší variantu dlouhou 72,1 km a doba 1h 17minut, když tedy chudák nezůstane v kopci u Nové Paky. O tom, co na kamiony říkají obyvatelé Nové Paky a spousty dalších obcí na trase asi nelze pochybovat. Vzdušnou čarou to je pouhých 47km! Vlakem by to vyšlo na 66km a jen asi 1 hodinu!

Nakonec ještě o místě propojení.
Délka nových kolejí by byla pouhých cca 5km podle břehu Labe s kratším, či delším tunelem. Zásah do krajiny minimální. Omezení místních obyvatel také minimální. Nevýhody a utrpení při stavbě by jistě vyvážila daleko lepší dostupnost obyvatel Mostek s dalšími městy. Stavba by případně mohla i částečně pomoci řešit plánovanou labskou cyklostezku, což by zvýšilo atraktivitu tohoto turisticky polomrtvého území i z hlediska cestovního ruchu.

 

Animovaná velká mapka zde: http://www.ladronka.cz/gimage.php?idx=4359

 
Vaše komentáře
úskalí projektuMichal Janko, 26.01.2010 00:00, Reagovat
Nápad je to sice zajímavý, ale má několik úskalí:

1) Z náčrtu není jasné zaústění trati u Chotěvic. Buď tam vznikne úvrať ve směru na Vrchlabí, anebo - což je pravděpodobnější, protože se nabízí zaústit trať na větší nádraží v Hostinném - ve směru na Trutnov. Ve druhém případě bychom se tak kvůli nutnosti přepřehat lokomotivu na 30 minut jízdy nikdy nedostali, v případě prvním by to zase snížilo atraktivitu spojení do Vrchlabí.

2) Současná taktová doprava Trutnov-Starkoč-Jaroměř přilákala na trať nové cestující, nedokážu si představit, že by ČD tento takt zrušily a přesměrovaly vlaky na trať Trutnov-Dvůr Králové-Jaroměř. Zrovna tak je nemyslitelné zrušení rychlíků Liberec-Jaroměř-Pardubice. V relaci Jaroměř-Dvůr Králové-Trutnov/Vrchlabí by tak jezdily maximálně spěšné (ale spíš jen osobní) vlaky ve dvouhodinových intervalech.

3) Relaci Dvůr Králové-Trutnov autobusy bez problémů vykrývají, většina autobusů Trutnov-Praha jezdí právě tudy. Bezpečnost bere málokdo na zřetel, ostatně nepamatuju na této silnici smrti nějakou nehodu linkového autobusu.

4) Údolí v místě navrhované spojky je úzké a strmé. Mezi oběma tratěmi je navíc podstatný výškový rozdíl.

Myslím, že pro železniční dopravu v regionu je důležitější stavba starkočského tunelu a zdvoukolejnění úseku Jaroměř-Pardubice.
další nápad s vláčkyVisitor, 21.01.2010 00:01, Reagovat
http://cestovani.idnes.cz/tunelem-pod-snezkou-by-krome-vlaku-mohla-jezdi...

Přečteno 507x